Låna ansvarsfullt
Tryggkredit erbjuder säkra och enkla snabblån till konsumenter.
Vi arbetar ansvarsfullt och försöker förebygga att försätta någon låntagare i en besvärlig ond cirkel där låneskulden inte kan betalas tillbaka i tid.
Snabblånet är en ganska ny typ av tjänst men som har fått ett kraftigt genomslag på den svenska marknaden och visat att det finns en stor efterfrågan på den här typen av litet lån med kort kredittid. Snabblånet är uppskattat och kan vara till stor hjälp när man får ont om kontanter i vardagslivet, dvs. när man behöver ett tillfälligt litet lån men samtidigt inte vill binda upp sig på långvariga större kreditengagemang (t.ex. kontokortskrediter etc.).
Givetvis följer vi på Tryggkredit alla lagar och förordningar men vi gör mycket mer än så då vi är en ansvarsfull långivare. Vi vill säkerställa att våra kunder inte hamnar i en situation där de får svårt att betala tillbaka sitt snabblån.
Några exempel på hur vi arbetar för att åstadkomma detta:
- Vi beviljar bara ett snabblån i taget, dvs. man måste ha betalat tillbaka ett lån från oss före man kan ansöka om ett nytt, vilket begränsar skuldsättningsgraden.
- Vi beviljar inte lån till personer som har en eller flera betalningsanmärkningar, skuldsaldo hos Kronofogdemyndigheten, pågående utmätning, skuldsanering eller annat som kan indikera oförmåga att betala tillbaka ett snabblån i tid.
- Vi gör detaljerade kreditupplysningar och individuella kreditbedömningar där vi väger ihop ekonomisk information från den sökande, extern information från olika källor med eventuell intern information och tidigare låne- och betalhistorik för att göra en så korrekt bedömning av låntagarens återbetalningsförmåga som möjligt.
- Vi beviljar inte lån till personer under 20 år eller som på annat sätt är omyndiga.
Vi på Tryggkredit använder oss av god kreditgivningssed och tar vårt fulla ansvar som kreditgivare. Vi följer samtliga lagar och förordningar som finns gällande kreditgivning till konsumenter. Vi är måttliga i vår marknadsföring och all kommunikation för att inte råka påverka våra kunders förmåga att fatta välgrundade beslut baserade på behov och förutsättningar.
Vidare försöker vi också att tydligt upplysa våra kunder om att vi har ett ömsesidigt ansvar och att man noga måste tänka sig för innan man söker ett lån, oavsett om det gäller ett snabblån från Tryggkredit eller en annan typ av lån från en annan kreditgivare.
Tänk till före du ansöker om ett snabblån
Vi vill att alla våra kunder noga tänker igenom före de ansöker om ett snabblån för att inte sätta sig i jobbig ekonomisk situation. Vi vill upplysa våra kunder om att det inte alltid är den rätta lösningen att söka ett lån, oavsett vilka typer av lån (t.ex. snabblån, avbetalning etc.) det handlar om.
- Låna inte om du redan har skulder
- Låna inte för att betala tillbaka andra skulder
- Låna inte om du vet att du kommer att ha svårigheter med att betala tillbaka snabblånet
Både nya och tidigare kund är såklart välkomna att höra av sig till oss för rådgivning om förmåga till återbetalning, kostnader, konsekvenser, råd och tips.
För låntagare är det mycket viktigt att man förstår konsekvenserna för sin privata ekonomi om man inte betalar tillbaka sitt snabblån inom kredittiden. Detta måste man vara medveten om när man tar beslutet att låna.
Vid utebliven betalning av sitt lån får man, precis som vid all annan kreditgivning, alltid en påminnelse och sedan ett inkassokrav. Påminnelser och inkassokrav innebär alltid ytterligare kostnader för dig som låntagare. Detta är en stark anledning till att man inte ska betala sina räkningar efter fakturornas förfallotider.
Om man inte betalar sin faktura efter inkassokrav leder det till att skulden skickas vidare till Kronofogdemyndigheten. Detta leder till att man får en betalningsanmärkning och en skuld hos Kronofogdemyndigheten. En betalningsanmärkning påverkas ens liv och ekonomiska möjligheter avsevärt i negativ bemärkelse. Detta är en anledning till att Tryggkredit vill lyfta fram vilka risker det kan medföra att söka ett snabblån eller att ta på sig andra kostnader, t.ex. olika former av abonnemang som man inte klarar av att betala i tid.
Vad innebär en betalningsanmärkning?
Man bör alltid ha i åtanke att en betalningsanmärkning finns kvar i minst 3 år, även om man har betalat av sig skuld efter anmärkning registrerades. En betalningsanmärkning leder till ekonomiska begränsningar och gör att man kan uppleva problem i vardagslivet. Hör följer några exempel:
- Svårt att teckna mobilabonnemang
- Svårt att ingå elavtal och andra typer av abonnemang
- Kan ev. påverka en anställning beroende på arbetsgivare
- Svårt att teckna hyreskontrakt
- Nästintill omöjligt att bli beviljad lån hos banker eller andra kreditinstitut
- Svårt att få kreditkort
Vill du lära dig mer? Besök Konsumentverket och Kronofogdemyndigheten för mer information.